• وبلاگ : چرک نويس
  • يادداشت : رسانه درد آور
  • نظرات : 0 خصوصي ، 9 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + علي آلياني 
    برخي شيوخ عرب با سوء استفاده از وضعيت پناهندگان سوري در کشورهاي مختلف دختران نوجوان سوري را به صورت رايگان به عقد خود در مي‌آورند.

    به گزارش جهان به نقل از فارس به نقل از عربي پرس، رسانه هاي خبري اين روزها از انتشار پديده اي در نواحي مرزي سوريه در کشورهاي همسايه خبر مي دهند که به علت اوضاع بد آوارگان سوري ايجاد شده است، اين پديده شامل موج پيشنهادات ازدواج از سوي جوانان عرب در کشورهاي همسايه است که از طريق سايت هاي اينترنتي و ساير راههاي ارتباطي به اطلاع آوارگان سوري مي رسد، آوارگان سوري که به علت ترک کشور خود در وضعيت بدي در مرزها به سر مي برند، نيز به علت عدم داشتن درآمد و براي محافظت از دختران خود سعي مي کنند با هزينه هاي ناچيز آنها را به عقد جوانان عرب در بياورند.



    در اين راستا صفحه فيس بوک با عنوان «دختران سوري همراه با انقلاب» مملو از درخواست هاي اينچنيني شده، البته اين جوانان هدف اصلي خود را محافظت از اين دختران بيان مي کنند، اما چيزي که در محافل اردني و ترکيه و لبناني شنيده مي شود، اين است که جوانان مي خواهند با بهايي ناچيز به يک «حوري از حوريان شام» دست پيدا کنند. تعداد اين در خواست ها در صفحه مذکور به حدي رسيده است که طارق الجزايري مدير اين صفحه از کاربران خواست تا اين پيام ها را ارسال نکنند، وي البته ادعا کرد که اخبار مربوط به انتشار اين پديده در مرزهاي اردن ،لبنان و ترکيه صحت ندارد.



    اين در حالي است که روزنامه اردني الدستور اخيرا در مقاله‌اي نوشت که هر جايي که در اردن مي‌نشينند، صحبت از دختران سوري است که مي‌توان با پرداخت صد يا دويست دينار با آنها ازدواج کرد، براي اين کار تو تنها بايد به المفرق يا عمان يا الرمثا بروي و يکي از «حوريان شام» را انتخاب کني، خانواده هاي آنها فوري و بدون شرط و با مهريه اي عادي حاضرند او را به ازدواج تو درآورند.



    گزارش ديگري از اردن نيز نشان مي‌دهد که درخواست هاي سعودي‌ها نيز از طريق سفارت اين کشور در اردن براي ازدواج با دختران نوجوان سوري مقيم اردن افزايش يافته است.



    البته نمي‌توان به آمار دقيقي از ازدواج اين دختران در کشورهاي همسايه دست يافت، اما چيزي که مشخص است، اين است که درخواست‌ها براي ازدواج با اين دختران بويژه در سنين 14 و 15 سال به شدت افزايش يافته است. اين افزايش نگراني هاي شبکه هاي انسان دوستانه را برانگيخته است. «دومينيک هايدي» نماينده محلي يونيسف در اين زمينه مي گويد که اين صندوق مشکل دختران نوجوان سوري را در اردن درک مي کند و نسبت به ازدواج زودهنگام آنها نگران است.



    مني غانم فعال سوري و دبير جريان سازندگي دولت سوريه در اين زمينه مي گويد که اطلاعات دقيقي از اين موضوع ندارد، اما احتمال بروز اين حالت بعيد نيست، چرا که زنان معمولا در چنين درگيري هاي مسلحانه اي قرباني مي‌شوند، طبيعت مردسالارانه جامعه نيز که همواره مي خواهد از جايگاه زن براي منافع شخصي خود استفاده کند، چنين اجازه اي را مي دهد.



    «ينار محمد» فعال عراقي نيز در اين رابطه مي گويد بعيد نيست دختران سوري نيز سرنوشتي مانند زنان عراقي داشته باشند که در بين سالهاي 2005 تا 2009 با قيمت‌هاي بسيار پايين در کشورهاي خليج فارس خريد و فروش مي شدند.