• وبلاگ : چرک نويس
  • يادداشت : جک
  • نظرات : 4 خصوصي ، 10 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + علي آلياني 
    ادامه:

    لعبسي، عمليات‌ تروريستي بسياري در سوريه انجام داد و اقدام به جمع‌آوري نيرو کرد که توسط نيروهاي امنيتي سوري دستگير شد. پس از آنکه وي از زندان آزاد شد؛ به لبنان گريخت تا پايه‌هاي يک جريان سلفي براي فعاليت در سوريه را آماده کند.

    بهيه حريري، خواهر رفيق حريري، نخست‌وزير اسبق لبنان به صورت مخفيانه، پرونده‌هاي امنيتي لبنان و سوريه را در اختيار وي قرار مي‌داد. بهيه حريري در سال 2004 با رئيس امنيت داخلي آمريکا جلسه‌اي داشت؛ در اين جلسه به وي دستور داده شد تا راه هاي ورود گروه‌هاي سلفي به شمال لبنان براي فعاليت عليه حزب‌الله و سوريه و همچنين ايجاد توازن قوي در لبنان براي مقابله با شيعيان را فراهم کند؛ ولي اين موضوع شکست خورد.

    در حال حاضر يک شيخ سلفي به نام احمد الاسير در شهر صيدا فعاليت مي‌کند؛ وي به کمک يک عضو دستگاه اطلاعات قطر و با حمايت مالي اين کشور سعي در گسترش فکر سلفي در لبنان دارد. الاسير به اين دليل شهر صيدا را انتخاب کرد که اين شهر معروف به دروازه جنوب لبنان است، به دليل آنکه اين شهر اکثريت سني مذهب دارد؛ وي سعي داشت صيدا را به تصرف در آورده و مانع ارتباط حزب‌الله با شيعيان جنوب لبنان شود.



    * خيانت‌هاي اخوان‌المسلمين سوريه به اسد

    بعد از آنکه حافظ اسد، اخوان‌المسلمين سوريه را سرکوب کرد، بازماندگان اين گروه براي ادامه فعاليت، تحت پوشش طرفداران حزب بعث وارد دستگاه‌هاي حکومتي شدند؛ اين افراد به عنوان راه‌هاي نفوذي قلمداد شده و هر زمان که مسئولان اخوان‌المسلمين در خارج از سوريه اراده مي‌کردند؛ مي‌توانستند از آنان براي ضربه زدن به اين کشور استفاده کنند. آنها فکر مي‌کردند که حزب بعث، تمام فعاليت‌ها در سوريه را کنترل مي‌کند و بر دولت تسلط دارد. مسئولان اخوان‌المسلمين تصور کردند که بشار اسد، مانند پدرش نيست و وي هنوز جوان است و از سياست چيزي نمي‌فهمد.

    پس از بروز جنگ‌هاي کويت و حمله آمريکا به عراق، مخالفان سعي کردند، بشار اسد را به امور خارجي مشغول کرده و خود را وارد پست‌هاي کليدي دولت کنند. اين افراد با گذشت زمان فعاليت خود عليه دولت را با انتشار روزنامه و راه‌اندازي شبکه‌هاي خبري آغاز کردند. براي مثال زماني که سرمايه‌اي وارد کشور مي‌شد؛ مخالفان براي بدنام کردن دولت، اين سرمايه را ميان افراد بسيار کمي تقسيم مي‌کردند.

    افراد نفوذي اخوان‌المسلمين براي ادامه اين طرح، نظارت بر مرزهاي سوريه بسيار کاهش دادند. کابينه‌هاي سابق دولت زماني که با بشار اسد جلسه‌اي برگزار مي‌کردند؛ درباره وضعيت کشور تصوير غلطي به وي ارائه مي‌دادند و گزارش‌هاي ارائه شده هيچ يک از مشکلات موجود در جامعه را منتقل نمي‌کرد.

    براي مثال شخصي به نام اياد غزال، يکي از مسئولان امنيتي استان حمص بود؛ وي از اعضاي سابق اخوان‌المسلمين بود و بعدها وارد ارتش سوريه شد. غزال در زمان حضور خود در ارتش، عکسي با بشار اسد داشت و آن را در دفتر کار خود نصب کرده بود. وي در حمص فاصله طبقاتي ايجاد کرده و به مردم پايين دست ظلم مي‌کرد و درآمد روزانه آنها را به زور تصرف مي‌کرد. ساکنان شهر حمص بارها قصد داشتند از وي شکايت کنند ولي راه ارتباطي با بشار اسد از سوي وي قطع شده بود و اجازه رسيدن شکايات به رئيس‌جمهور را نمي‌داد. هرگاه شخصي براي شکايت به اياد غزال مراجعه مي‌کرد؛ وي عکسي که در زمان حضور خود در ارتش با بشار اسد گرفته بود را به شاکي نشان مي‌داد و مردم فکر مي‌کردند که بشار اسد از اقدامات وي حمايت مي‌کند.

    در سال 2005 تحقيقي درباره قتل چهار شهروند سوري به دست اياد غزال و فساد مالي بزرگ وي در طرح تروي شهر حمص انجام شد؛ ولي غزال روزنامه‌اي را که اقدام به انتشار اين تحقيق کرد را مسدود کرد. ياد غزال طرح ديگري به نام آرزوي حمص بزرگ داشت؛ طبق اين طرح وي قصد داشت مسير زير زميني را از حمص به منقطه قصير در لبنان حفر کند؛ ولي اين طرح شکست خورد و در حال حاضر از تونل‌هاي احداثي اين طرح، براي تردد گروه‌هاي مسلح و قاچاق سلاح از لبنان به سوريه استفاده مي‌شود

    علاوه بر زمينه سازي شيوخ عربستان، نفوذي هاي پناهنده از فلسطين و اخوان المسلمين، از فساد رايج در جامعه سوريه نيز بايد به عنوان يکي از عوامل بحران فعلي سوريه نام برد.

    اين گزارش برگرفته از مصاحبه خبرنگار نسيم در سوريه تهيه شده است.
    منبع: جهان نيوز